Har du dårlig dekning?

Dagens mobilteknologi er fabelaktig. Tenk å ha tilgang til nesten hele verden omtrent uansett hvor vi befinner oss. Rutetider, bank, leksikon, kart, butikker, filmer, musikk etc. Det finnes omtrent ikke grenser for hva teknologien har plassert i håndflaten vår. Vi kan bestille reiser og kinobilletter, handle dagligvarer og klær. Det er snart bare fantasien som setter grenser.

Alt bare virker – så lenge vi har forbindelse med nettet.

Men når vi er utenfor dekning. Da virker ingenting. Da blir mobiltelefonen en relativt unyttig dings. Joda, vi har gjerne lagret musikk og bilder, og kanskje notater og adresser, og noen har spill de kan spille. Men alle de fabelaktige mulighetene forsvinner. Og for mange bygger frustrasjonsnivået seg raskt opp, for vi er jo vant til at verden stort sett er et tastetrykk unna. Uansett hva vi lurer på, så kan smarttelefonen vår hjelpe oss med å finne ut av det. Så lenge vi har nett.

Sånn er det egentlig for oss mennesker også. For hva er vi vel uten nettverket vårt? Hvor godt klarer vi mennesker oss alene? Uten nett? Hvordan vil vi fungere uten familie, venner, kollegaer, naboer etc?

Forleden var jeg på et foredrag om fremtiden i handelsbransjen. Idag kommer varene inn og ut av Coop sitt nye lager på Gardermoen uten å bli berørt av menneskehender. Alt håndteres av roboter. Ja – det er så detaljert, at robotene pakker pallene raskere enn noe menneske kan gjøre, og til og med stabler varen på pallen i den mest effektive rekkefølgen for utpakking i butikken den skal leveres til. I butikken er det snart også full automatisering. Vi scanner varene våre selv, legger dem i pose selv, betaler selv med kortet, og scanner oss ut av butikken. I Seattle i USA har Amazon.com til og med en butikk der du bare går inn og henter det du skal ha og går ut igjen. Alt registreres og belastes kontoen din. Menneskene som skal betjene oss og yte service blir borte. Og da forsvinner også deler av nettverket vårt. Hvem kan vi spørre om hjelp?

Hvor mange har ikke opplevd å ringe til servicetelefoner for bedrifter der en maskin tar telefonen og ikke forstår det du svarer på spørsmålene den stiller og alt blir feil? Hvor ofte er vi ikke i en situasjon der de valgene maskinen har bestemt vi skal kunne velge i en eller annen meny faktisk ikke passer til det spørsmålet vi har? NAV er vel skrekk eksempelet. En institusjon som egentlig skal være statens service organ for innbyggerne har gjemt seg bak så mye teknologi at det bare er med iherdig innsats og en god porsjon flaks vi får snakket med en saksbehandler – med mindre DE innkaller til et møte.

Jeg er stor tilhenger av teknologi, og synes det er fantastisk spennende å følge med på alt det nye som skjer. Og ja, jeg bruker mye tid på å se inn i en mobilskjerm. Men – jeg er også veldig opptatt av at vi må huske på at den aller viktigste ressursen et samfunn har, er menneskene! Og da er det viktig at vi mennesker faktisk kobler oss på nettverket vårt. Bryr oss om menneskene rundt oss. Bryr oss om naboens barn i tillegg til våre egne. I dag er det alt for mange som har nok med seg og sitt. Dugnadsånden er i ferd med å forsvinne. For mange mennesker glemmer å løfte blikket å spørre – hva kan JEG bidra med for at MITT nettverk skal få det bedre. Dette er etter mitt skjønn det aller viktigste spørsmålet – hva kan JEG gjøre! For vi kan ikke tilbringe livet med å vente på at andre skal… Da har vi ikke dekning. Da er det ingen som har nytte av oss.

Jeg sier ofte at en elefant spises en bit av gangen. Jeg mener ikke at du nå skal løpe ut og frelse verden. Men kanskje du kan løfte blikket og søke dekning litt mer enn du gjorde i går? Og litt mer imorgen? Om mange nok av oss gjør det, DA skaper vi en bedre og inkluderende verden, og vi får bedre dekning på alle fronter! Om vi snart ikke får ha med mennesker å gjøre når vi handler, da er det enda viktigere at vi mennesker bryr oss om hverandre på andre arenaer!

Hvordan står det til med dekningen din?