TA NOTATER!

Om jeg ikke har skrevet det ned gjelder det ikke.

Korttidsminnet vårt kan ikke huske mer enn ca tre ting om gangen. Likevel forsøker vi stadig vekk å tvinge det til å huske langt mer. Det er derfor vi glemmer. Om vi ser for oss hjernen som et lager med mange rom, er det ulike rom for ulike funksjoner og minner. Det lille rommet i hjernen som er laget for å huske det som er viktig på kort sikt blir overfylt med andre ting som burde lagres i andre rom.

Jeg tar notater. Så ofte jeg kan. Det er slik jeg husker, og det er ofte slik jeg følger med i det som blir sagt i møter, foredrag og andre situasjoner. Ved å ta notater sørger jeg for å være tilstede i møtet, presentasjonen, eller forelesningen jeg følger. Om jeg ikke tar notater hender det alt for ofte at tankene begynner å vandre over til andre ting mens jeg forsøker å lytte til hva andre sier.Jeg tror ikke på noen måte jeg er unik i så måte, og derfor blir jeg ofte forundret over hvor mange mennesker som ikke noterer. Spesielt når de mottar informasjon som er relevant og skal vare lenge. Ofte er det slik at om vi mennesker skal huske noe, så blir det vi lagrer i korttidsminnet. Selv om det er noe vi ikke trenger å huske før om lenge.
Jeg er blitt en racer på å ta notater elektronisk, og har et system med ulike apper jeg bruker, enten på iPad, PC eller telefon. Det har gitt meg en helt ny hverdag.

Jeg kan ikke huske å noengang har lært å ta notater. Av en eller annen grunn lar skolesystemet barn og unge selv finne ut hvordan det er smart å ta notater. Kanskje det kunne vært lurt å ha mer fokus på å lære barna våre å lage systemer i notatene sine? Jeg husker fra ungdomsskolen de «flinke pikene» som hadde notater med farger og klistrelapper og flotte systemer, og så husker jeg meg selv som – de gangene jeg noterte noe som helst – skrev det ned i en kladdebok jeg knapt visste hvor jeg skulle finne igjen når jeg trengte den.

Idag opplever jeg ofte at jeg ved å ta notater i møter, klarer å sortere ut relevant informasjon og deretter stille riktige spørsmål når tiden kommer. Isteden for å bruke hjernekapasitet på å HUSKE så kan jeg heller bruke kapasiteten på å finne ut mer. Ofte er det når jeg går over notatene mine i ettertid at jeg finner andre innfallsvinkler og bruksmåter på den kunnskapen jeg har tilegnet meg i det møtet eller presentasjonen jeg overvar. Notater er nesten som en tidsmaskin. Ved å gå igjennom notater fra tidligere aktiviteter kan en reise tilbake i tid å hente frem erfaringer og ideer som kan brukes til noe relevant her og nå.
Det som er viktig for å unngå stress og følelsen av å bli overveldet er at vi tar notater i et system vi faktisk bruker og kan finne tilbake i. Å skrive ned ting på små lapper som forsvinner bidra faktisk bare til å øke stressnivået og å overfylle huskerommet i hjernen enda mer. I det øyeblikket underbevisstheten vår vet at vi har skrevet noe ned et sted vi sjekker jevnlig, da slapper den av, og vet at informasjonen er lagret på et trygt sted. Om vi da bruker ulike «tagger» eller farger for å sortere informasjon, så er det lett å finne tilbake til den.
Selv bruker jeg Microsoft programmet OneNote. Dette finnes både som en app på telefon og iPad, og online, samt på PC’en min. Siden jeg alltid har med meg telefonen min, har jeg alltid notisboken min med. Med en gang jeg noterer noe – så finner jeg det igjen senere når jeg sitter å arbeider på PC eller iPad. Jeg sorterer data etter hva de handler om. For eksempel satt jeg opptatt med noe helt annet da jeg fikk ideen til denne bloggen. Så skrev jeg et par stikkord i notatblokken som heter «blogg ideer ubrukt» og da jeg satt meg ned for å skrive idag, så var det denne ideen jeg hentet frem igjen. Noen ganger må jeg gjøre folk oppmerksom på at jeg faktisk tar notater når jeg sitter og fikler med telefonen, sånn at de ikke skal tro jeg er uinteressert i det de sier og svarer meldinger eller surfer på nettet.

For å finne tilbake i notatene mine bruker jeg et system jeg har plukket opp hos forfatteren Michael Hyatt:
Noe som er viktig markerer jeg med en stjerne
Noe jeg skal gjøre markerer jeg med en firkant – en avkrysningsboks, slik at jeg kan hake av når jeg har utført handlingen
Noe jeg skal delegere til andre markerer jeg med en sirkel, slik at jeg kan krysse av i den når det er delegert.
Noe jeg skal undersøke nærmere markerer jeg med et spørsmålstegn.
Så deler jeg i tillegg opp notater i ulike temaer alt etter hva de handler om.
Etter at jeg begynte med dette husker jeg mer, glemmer mindre, og er blitt mye mer effektiv!

Tar DU notater?